Salut! Aquí comença el meu relat sobre l’estada de pràctiques que estic duent a terme a una Escola d’Adults. Estic segur que la pàgina principal del meu portafolis serveix com a presentació de qui soc i d’on vinc: ara que ja se’m coneix com a publicista, relacions públiques i creador de continguts, toca explicar amb pèls i senyals el meu paper com a futur professor d’anglès (o audiovisuals i màrqueting, qui sap!).
El centre on estic: CFA El Clot
Aquest centre se situa a la zona del Clot d’Aragó. Té un horari de dilluns a divendres de 09:00 a 14:00 i de 16:00 a 21:00 així com aquest conjunt d’ensenyaments:
Inicials i de formació bàsica
- Graduat en educació secundària per a persones adultes (GESO)
Ensenyaments Transprofessionals
- Llengua Anglesa
- Competència digital COMPETIC amb titulació equivalent a ACTIC
Preparació per a proves d’accés
- Cicles formatius de grau superior
- Universitat (Majors de 25 anys)
El centre compta amb un total de 7 aules de classe (equipades amb pissarres digitals), dues d’informàtica (equipades amb pissarres digitals i ordinadors una gran quantitat d’ordinadors amb paquet Office), una d’audiovisuals (constant d’un petit set de fotografia d’estudi i un modest plató de ràdio) i una sala de conversa (adequadament decorada amb cadires i sofàs còmodes). Els estudiants fan servir Google Classroom com a Aula Virtual de les diverses assignatures, allà hi troben deures, continguts extra i materials d’estudi, també disposen d’un correu electrònic intern dirigit a notificacions urgents i alguns materials didàctics.
La figura del professor a aquesta escola és de relativa semblança a les escoles de primària i secundària, ja que tendeixen a fer més d’una assignatura. En el nostre cas trobem que el professorat d’anglès també ensenya català i castellà depenent del grup que es tracti. Destaquen per tenir una actitud molt comprensiva, oberta i professional que es veu reflectida en l’actitud entusiasta de molts estudiants. Hi ha 14 professors en total. L’escola és dirigida per Xavier Iñíguez, amb la Cap d’Estudis Teresa Lladó i el secretari Albert Granollers
Una àmplia majora d’estudiants en aquest centre presenta problemes d’aprenentatge: alguns presenten trastorns de l’aprenentatge o conducta mentre que altres arrosseguen antecedents socials i acadèmics negatius.
Primeres impressions
CFA El Clot
Anglès 3 i GES 2
Revisió de vocabulari i gramàtica anglesa, reforç amb altres assignatures.
Professora: Geli Barberà
Treball en equip – Feedback constructiu – Tècniques d’estudi – Suport emocional


Diari de classe
Aquesta memòria de pràctiques té únicament redactades en anglès aquelles classes que s’han fet d’anglès o bé on la llengua hi ha intervingut en alguna ocasió.
Opinió de la setmana 1: El professorat tan multidisciplinari i comprensiu amb la situació acadèmica dels estudiants ens ha meravellat. Ens hem sentit molt benvinguts i molt convidats a participar o interactuar amb els alumnes mentre s’han desenvolupat les classes. Ens hem sentit molt còmodes ajudant amb temari diferent de la llengua anglesa i se’ns han donat consells molt útils de cara a tractar estudiants amb dificultats acadèmiques o emocionals. Ens hem exposat a estils d’ensenyament més tradicionals i d’altres més centrats en la producció de l’estudiant com a via d’aprenentatge, hem entès també els punts forts i febles de cada metodologia així com cada professor posa part de si a l’assignatura.
Opinió de la setmana 2: En aquesta setmana se m’han destacat uns errors que considero més que encertats i naturals en mi com que no (…) d’un sector laboral de docència: he de simplificar el meu anglès per tal de fer-me entendre millor en nivells més baixos, també he de fer una revisió general de les normatives de gramàtica per poder portar una classe amb seguretat (Parrott i Thornbury ja m’han fet notar certa millora en poc temps). En aquesta setmana hem intervingut més a classe durant els exercicis, començat a corregir alguns exàmens i també a dirigir certes activitats a classe (en la seva majoria, preguntes de QUASI i alguna exposició de vocabulari). També hem interactuat amb el plató de ràdio i audiovisuals de l’escola.
Opinió de la setmana 3: Les nostres funcions s’han mantenit com a la setmana 2 i el professorat ha seguit fent-nos participar activament a les classes fins al punt de començar a generar relacions de professor-alumne amb alguns estudiants que ja han començat a preguntar amb molta més confiança i serietat, ja tractant-nos com si fóssim professors de debò. Els professors i alumnes han expressat el seu agraïment amb nosaltres així com nosaltres a ells. La nostra proposta d’assignatura ha sigut rebuda amb aprovació i satisfacció per part del professorat. Ens hem sentit molt benvinguts i molt ben cuidats, tenim moltes ganes de tornar al febrer.
La meva vinyeta
De què tracta l’activitat d’aprenentatge? El tema principal és la meva feina com a bateria de sessió i en què consisteix.
Què volies que els alumnes aprenguessin i aprenguessin a fer? Volia que els alumnes coneguessin instruments musicals, ocupacions musicals (afegir -er o -ist als instruments), diferents situacions musicals (pràctiques, càsting, assaig i interpretació), parts de bateria i gèneres musicals bàsics.
Per què he escollit aquesta activitat i aquest fragment en concret? Vaig escollir aquesta activitat gràcies als consells del professor sobre la passió musical que tenen els alumnes. Vam optar per posar èmfasi en el vocabulari, ja que ells ja sabien molt de música. Aquest fragment mostra com de participatius van ser sense perdre l’atenció i aprendre vocabulari conegut.
M’agradaria centrar la meva atenció en com faig que els alumnes confirmin l’ortografia de les paraules que, sens dubte, sé que no tindrien la certesa d’escriure (micròfon, bateria, bateria, violoncel…) mentre donen un discurs fàcil d’entendre. També intento repassar alguns falsos amics que puguin tenir pel que fa al vocabulari musical (bateria en lloc de bateria, baquetes en singular, pràctica en lloc d’assaig, gèneres musicals en lloc de gèneres).
La meva anàlisi em fa dir que em va alegrar molt rebre certes preguntes que mostraven els coneixements musicals i la producció oral anglesa d’alguns alumnes. Em vaig sentir entès per ells i vaig notar satisfacció mentre prenien notes sobre el nou vocabulari.
La meva pregunta ara és: podré crear aquest entorn d’aprenentatge i interès amb altres temes i diferents alumnes?
Teaching Unit / Contracte de classe firmat
La nostra teaching unit consisteix en una profundització en vocabulari i utilització de la gramàtica centrada en el concepte d’anar de viatge. Per familiaritzar millor als estudiants, hem decidit fer que aquesta unitat es relacioni directament amb el viatge que es farà a Budapest al final de curs. La nostra proposta inclourà l’ús de la sala d’audiovisuals per a la gravació de podcasts a partir d’un writing assessment. L’avaluació final consistirà en un joc de rol oral en el qual els estudiants hauran d’afrontar situacions possibles d’un viatge de forma aleatòria i en grups.
Competències adquirides
Regulació Oral i Escrita: Per treballar amb estudiants que, a part d’un nivell baix d’anglès, tenen problemes d’aprenentatge moderats és necessari comunicar l’anglès d’una forma molt bàsica i fent constant al·lusió als significats en català o castellà. Hem d’entendre que imposar la parla de l’anglès a l’aula o comunicar-nos d’una forma massa experta farà que la classe vagi més lenta i perdi entusiasme. A la vegada, tampoc podem deixar que l’estudiant s’acostumi a recórrer sempre al seu idioma matern per això haurem de remarcar en quins moments és útil i profitós fer servir l’idioma matern.
Paciència, Comprensió i ser Constructius: És extremadament important centrar-se en el procés i millora de l’estudiant, no del nivell que té o la nota que presenta a les proves realitzades. Hem de demostrar una actitud pacient i comprensiva davant dels errors o problemes d’aprenentatge per tal que l’estudiant no se senti frustrat. Un element de vital importància respecte a això és el Feedback: una retroalimentació constructiva i emfatitzada en el progrés més enllà del resultat manté a l’estudiant motivat i harmonitzat amb les dificultats que pugui tenir, explorant més els continguts i buscant les seves pròpies metodologies d’estudi.
Ús de la gamificació i l’audiovisual: El professorat fa servir cançons de Youtube amb Lyrics per encoratjar una pronunciació correcta i major riquesa de vocabulari. Molts temes es revisen a classe fent servir aplicacions com Kahoot o Gimkit. Alguns temaris de vocabulari s’expliquen conjuntament amb algun vídeo o pòdcast sobre el qual els estudiants han de treballar. Aquest tipus d’apostes digitals tenen efectes positius en els estudiants en sortir de la rutina de classe habitual, representa una forma més divertida d’aprendre i avaluar-se. Igualment, això ha d’anar acompanyat de tècniques tradicionals útils per la gramàtica i la memorització d’estructures oracionals o vocabulari.
Multidisciplinarietat: En tenir aquesta figura itinerant entre assignatures, el professorat ens ha demanat participar en diverses activitats fora de la matèria d’anglès. Això certament ens ha posat a prova a l’hora d’atendre preguntes dels estudiants i de fer intervencions a classe en favor del temari. Sentim que aquesta competència no la podríem obtenir tan fàcilment a altres centres i estem molt agraïts d’haver pogut veure com ens desenvolupem com a professors en altres matèries.
Socialització i presa de contacte: En veure la proximitat del professorat amb els estudiants, nosaltres també hem anat fent unes prestacions i intervencions càlides i properes. Els estudiants parlen del seu dia a dia i ho relacionen amb les matèries, generar relacions i preses de contacte bones permet que se sentin més còmodes a l’aula, participin més i donin més importància al que s’estigui ensenyant. Els professors també comparteixen experiències i vivències a l’aula relacionant-ho amb el temari. Aquesta simbiosi crea ambients de classe plens d’energia, comunicació i companyonia.